برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه آپارتمان‌نشین مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز
سرخط خبرها

نیمه پنهان یارانه آرد | درباره دو روی سکه یک مصوبه دولتی که از قاچاق آرد جلوگیری می‌کند

  • کد خبر: ۱۰۶۴۸۰
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
  • ۱
نیمه پنهان یارانه آرد | درباره دو روی سکه یک مصوبه دولتی که از قاچاق آرد جلوگیری می‌کند
آیا تفاوت قیمت آرد نان (آرد نانوایی‌های دولتی ۶۵۰ تومان و آرد نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان است.) با قیمت آرد صنف وصنعت (هرکیلو ۱۲ هزار تومان) باعث ایجاد فساد گسترده در این بخش نخواهد شد؟ حتما فساد ایجاد می‌شود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ قیمت آرد صنف و صنعت از ۲ هزارو ۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. یعنی حدود ۵/۴ برابر افزایش یافت. حتما این خبر را در روز‌های اخیر خوانده و شنیده اید، اما آیا خبر خوبی است یا نه؟ حتما تا زمزمه گرانی آن هم پنج برابری به گوشتان بخورد، مغزتان سوت می‌کشد و می‌گویید صددرصد بد و حتی شاید از این سوال ما تعجب کنید. حالا کمی آرام باشید تا بتوانیم ابعاد دیگر ماجرا را با هم بررسی کنیم.

افزایش قیمت گندم چه سودی دارد؟

برای رسیدن به نتیجه، بگذارید به چند پرسش ساده پاسخ بدهیم. آیا افزایش قیمت آرد، باعث زیاد شدن نرخ محصولات آردبر می‌شود؟ طبیعتا بله، پس نکته مثبت آن کجاست؟ آنجا که دیگر یارانه تعلق گرفته به گندم و آرد دولتی از طریق محصولات آردبر مانند ماکارونی، کیک و کلوچه به جای مردم کشورمان نصیب همسایه‌ها نمی‌شود. دومین نکته مثبت ماجرا، قطع زنجیره حیف ومیل عده‌ای سودجو در سفره آرد و نان از همان ابتدای تامین گندم تا رسیدن به سفره مردم است، پس مردم با گرانی کالایی مثل ماکارونی که یکی از اقلام مهم سبد دهک‌های پایین جامعه است، چه کنند؟ کار دولت به همین تصمیم ختم نمی‌شود. دولت حتما باید با یک برنامه ریزی درست، یارانه آرد را به دست دهک‌های متوسط و پایین جامعه برساند.

آیا تفاوت قیمت آرد نان (آرد نانوایی‌های دولتی ۶۵۰ تومان و آرد نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان است.) با قیمت آرد صنف وصنعت (هرکیلو ۱۲ هزار تومان) باعث ایجاد فساد گسترده در این بخش نخواهد شد؟ حتما فساد ایجاد می‌شود. از نظر کارشناسان، دولت باید در گام‌های بعدی قیمت گندم را یکسان سازی کند و یارانه را مستقیم به دست مردم برساند. (اکنون این اقدام به صورت آزمایشی در استان زنجان درحال انجام است.)
بگذارید کمی به عقب برگردیم؛ هفتم بهمن بود که در گزارشی با تیتر «صادرات سیاه آرد» برایتان از خروج یارانه گندم و آرد صنف و صنعت از طریق صادرات محصولات آردبر به کشور‌های همسایه نوشتیم و اتفاقا بازخورد‌های خوبی نیز از آن دریافت کردیم.

خلاصه ماجرا این بود که ۷۰ درصد آرد تولیدشده از گندم ۲ هزارو ۷۰۰ تومانی صنف و صنعت در استان ما به خارج از کشور صادر می‌شود؛ البته این فقط مربوط به خراسان رضوی نیست و کمتر یا بیشتر در استان‌های دیگر هم ماجرا همین است. این یعنی دولت چه گندم را با ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی وارد می‌کرد و چه با نرخ تضمینی از کشاورزان می‌خرید، درنهایت با دریافت یارانه به قیمت ۲هزارو ۷۰۰ تومان به فعالان صنف و صنعت می‌فروخت تا پس از تبدیل شدن به آرد، برای تولید کالا‌هایی مثل ماکارونی، کیک، کلوچه و... یا همان محصول‌های آردبر استفاده شود، اما درنهایت بیشتر این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود و یارانه دولتی به جیب خارجی‌ها می‌رسد. بسیاری از فعالان این حوزه، راه جلوگیری از این اتفاق را حذف یارانه دولتی و واقعی شدن قیمت آرد از یک سو و پرداخت یارانه مستقیم به دهک‌های پایین جامعه ازسوی دیگر می‌دانند.

اقدامی به نفع مردم

«این اقدام دولت در صورت ادامه درست مسیر به نفع کشور و مردم است.» این نظر رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان در گفتگو با شهرآرانیوز، درباره افزایش قیمت آرد در بخش صنف و صنعت است. حسن حسینی ادامه می‌دهد: یارانه‌ای که دولت برای نان مردم و محصولات آردبر پرداخت می‌کند، تقریبا با یارانه سوخت برابر است. یعنی دولت چندده هزارمیلیارد تومان یارانه به این بخش پرداخت می‌کند. بیش از ۴۰ سال است که دولت این یارانه را پرداخت می‌کند و سر این سفره آدم‌های زیادی نشسته اند.

اگر از یارانه این بخش در خوش بینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد پرت شود، می‌دانید چه عددی خواهد شد؟ این پول نه به جیب آدم‌هایی که هدف حمایت دولت هستند، می‌رود و نه به جیب آدم‌هایی که ماجرای آرد و نان را اداره می‌کنند. نمی‌شود که دولت، گندم ۲ هزارو ۷۰۰ را مثلا به کارخانه کیک و کلوچه بدهد و درمقابل، هم ارزی وارد نشود و هم کالا با نرخ ارزان تری به خارج از کشور برود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی می‌افزاید: دولت می‌خواهد قشر خاصی از جامعه را حمایت کند. قرار نیست دولت، نان و بنزین ارزان را به کسانی که به رشد اقتصادی خوبی رسیده اند، بدهد، اما باید یارانه را مستقیم به دست اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه برساند.

جلوگیری از فساد

حسینی درباره ایجاد فساد به دلیل اختلاف بیش از ۱۱ هزار تومانی قیمت آرد نان با آرد صنف و صنعت نیز می‌گوید: اگر دولت فقط بخواهد در آرد صنف و صنعت افزایش قیمت ایجاد کند، فساد در بخشی که گندم ۶۵۰ تومانی می‌دهد، بیشتر خواهد شد. از کارخانه آرد بگیرید تا نانوا و دستگاه‌هایی که حواله صادر می‌کنند، همه درگیر فساد خواهند شد. این تفاوت قیمت باید حذف شود.

اکنون دولت، استان زنجان را به عنوان استان آزمایشی انتخاب کرده است و گندم را در آنجا به یک قیمت می‌فروشد، اما قیمت آرد متفاوت است؛ یعنی یارانه را به نانوا می‌دهد. حالا سوال این است که یارانه را به مردم بدهیم یا نانوا؟ اگر این یارانه در دست نانوا باشد، ممکن است به عنوان خرید کارت بکشند تا نشان دهند نان‌ها فروخته شده است، اما درحقیقت نانی نفروشند. دولت امکانات لازم برای شناسایی جامعه هدف به منظور پرداخت یارانه را دارد. می‌روند کارت می‌کشند، اما نان را نمی‌برند و آرد پیش نانوا می‌ماند. دولت توانایی این نوع مدیریت را دارد، پس به نظر من باید این حق را به مردم بدهند.

جنجال رسانه‌ای؟

او در ادامه به اعلام یک شبه افزایش قیمت آرد توسط دولت و بی خبری جامعه تولیدکننده و مصرف کننده اشاره می‌کند و می‌افزاید: این اقدام باعث شد که خیلی‌ها انتقاد کنند و بگویند قیمت ماکارونی چندبرابر می‌شود، چرا زودتر اعلام نکردند و... پاسخ من به این افراد این است: مگر در خیلی از جا‌هایی که دولت هیچ یارانه‌ای نمی‌دهد، قیمت‌ها چندبرابر نشده است؟ صاحبان ذی نفع از سفره آرد و گندم هیاهوی رسانه‌ای راه می‌اندازند تا همچنان از این شرایط سود ببرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
0
0
سلام. فرض کنیم پول را مستقیم به مردم بدهد پول در زمین‌های دیگر.... مانند اعتیاد سرپرست خانواده مصرف میشود..... اگر به نانوا بدهد مثل الان یا آرد قاچاق می‌شود یا نان مستقیم به نان برای دام مصرف می‌شود البته مثال های زیاد دیگری داریم که بزنیم اما بهترین روش این است که مازاد یارانه نان درجیب دولت بماند واصراف کمتری روخ دهد کوپن نان است... وقتی مردم کوپن داشته باشن چند مزایا والبته معایب کمتری روخ می‌دهد نان به قیمت آزاد تولید می‌شود و هر نانوا کوپن جمع شده را به نماینده دولت می‌دهد وفقط یارانه مصرف شده را از دولت می‌گیرد که البته معایب ومزایا دیگر هم هست که زمان زیادی احتیاج دارد برای صحبت کردن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->